Skip to content

BEKIJK

Exposities Nieuws Alle kunstenaars ART=SHOP Spacemakers Stipendium Window of Opportunity LICHT!

ALGEMEEN

VOLG ONS

BEZOEK ONS

Turfpoortstraat 36a
1411 EG Naarden-Vesting

OPENINGSTIJDEN

Vr t/m Zo: 11-17.00 uur

CONTACT

Vicky Katrin Kuhlmann
Werkveld: Design
Expositie:
Transformatie

Dyslexie is de cognitieve eigenschap om informatie te verwerken in de vorm van afbeeldingen, gecombineerd met een visuele en experimentele leerstijl.

Exploring Dydslexia from A to Z

Ons educatief systeem is karakteristiek in het onderwijzen van ‘woord-denkers’, en negeert daarbij het potentieel van andere manieren van denken. Deze manier van lesgeven is incompleet, omdat we allang weten dat we in ons hoofd creatief kunnen denken in de vorm van afbeeldingen, geluiden, abstracte termen, beweging of in getallen. Kuhlmann zou willen dat scholen deze belangrijke manieren van denken ook zouden betrekken in hun leermethoden.

“Als we het potentieel van het dyslectische brein omarmen, hoeveel Edisons zouden we dan nu gehad hebben?”

Voor kinderen heeft zij uitvergrootte speelblokken ontworpen in de vorm van letters, geïnspireerd door mensen met dyslexie, die het alfabet ervaren in drie dimensies. Door met deze blokken te spelen, gebruiken kinderen hun hele lichaam, waardoor ze de driedimensionale letters onthouden als echte objecten. Deze letters gebruiken een visuele strategie in plaats van een fonetische strategie om woorden te introduceren. Voor volwassenen heeft zij een NIUSpapier ontwikkeld dat informatie overbrengt door middel van afbeeldingen. Deze twee ontwerpen roepen de vraag op: “Als we het potentieel van het dyslectische brein omarmen, hoeveel Edisons zouden we dan nu gehad hebben?”

Bio

In 2010 is Vicky Katrin Kuhlmann cum laude afgestudeerd aan de Faculteit Architectuur in Torino. In 2015 volbracht ze, ook cum laude, de opleiding Master Social Design aan de Design Academy Eindhoven.

Exploring Dydslexia from A to Z

Ons educatief systeem is karakteristiek in het onderwijzen van ‘woord-denkers’, en negeert daarbij het potentieel van andere manieren van denken. Deze manier van lesgeven is incompleet, omdat we allang weten dat we in ons hoofd creatief kunnen denken in de vorm van afbeeldingen, geluiden, abstracte termen, beweging of in getallen. Kuhlmann zou willen dat scholen deze belangrijke manieren van denken ook zouden betrekken in hun leermethoden.

“Als we het potentieel van het dyslectische brein omarmen, hoeveel Edisons zouden we dan nu gehad hebben?”

Voor kinderen heeft zij uitvergrootte speelblokken ontworpen in de vorm van letters, geïnspireerd door mensen met dyslexie, die het alfabet ervaren in drie dimensies. Door met deze blokken te spelen, gebruiken kinderen hun hele lichaam, waardoor ze de driedimensionale letters onthouden als echte objecten. Deze letters gebruiken een visuele strategie in plaats van een fonetische strategie om woorden te introduceren. Voor volwassenen heeft zij een NIUSpapier ontwikkeld dat informatie overbrengt door middel van afbeeldingen. Deze twee ontwerpen roepen de vraag op: “Als we het potentieel van het dyslectische brein omarmen, hoeveel Edisons zouden we dan nu gehad hebben?”

Werk van Vicky Katrin Kuhlmann:
Back To Top