Skip to content

BEKIJK

Exposities Nieuws Alle kunstenaars ART=SHOP Spacemakers Stipendium Window of Opportunity LICHT!

ALGEMEEN

VOLG ONS

BEZOEK ONS

Turfpoortstraat 36a
1411 EG Naarden-Vesting

OPENINGSTIJDEN

Vr t/m Zo: 11-17.00 uur

CONTACT

RaQuel van Haver
(1989)
Werkveld: Schilderijen
Expositie:
Interpretaties van de echte wereld

De schilderijen en tekeningen van RaQuel van Haver zijn groot, rauw, monumentaal en donker. Zij vertegenwoordigen een wereld waar de behoefte aan identiteit een groot probleem is.

2014 – Schilderijen

Haar werk ontstaat uit waarnemingen die zijn vastgelegd in foto’s en schetsen. Van deze foto’s en schetsen maakt ze een nieuwe, niet bestaande wereld of werkelijkheid. De verhalen op het doek zijn non existent. Fragmenten en interpretaties van de echte wereld. De kijker wordt geconfronteerd met figuren en gezichten (voornamelijk mannelijke) die herkenbaar zijn, maar waar moeilijk een vinger op te leggen is, doordat de figuren op een onverwachte manier worden weergegeven.

Ze herschikt de werkelijkheid en onze zienswijze door de kijker te confronteren met zijn eigen identiteit (de identiteit van de toeschouwer) en de identiteit van de ander (de gedaante die wordt aanschouwd). Ondanks het feit dat deze figuren een beetje groter zijn dan in werkelijkheid, zijn het vooral de dominerende karakters van deze personen en de dikke lagen donkere verf met grove structuur die de toeschouwer zich oncomfortabel kan laten voelen.

Fuseren

Van Haver is geïnteresseerd in de verscheidenheid van mensen en culturen en hoe deze op elkaar reageren in publieke ruimtes. Ze werkt ook samen met andere kunstenaars, musici, hip-hop producenten en dichters om haar werk nog beter tot zijn recht te laten komen. In haar werk fuseren Latijns-Amerikaanse, Afrikaanse en Europese tradities zich met elkaar.

Bio

2014 – Schilderijen

Haar werk ontstaat uit waarnemingen die zijn vastgelegd in foto’s en schetsen. Van deze foto’s en schetsen maakt ze een nieuwe, niet bestaande wereld of werkelijkheid. De verhalen op het doek zijn non existent. Fragmenten en interpretaties van de echte wereld. De kijker wordt geconfronteerd met figuren en gezichten (voornamelijk mannelijke) die herkenbaar zijn, maar waar moeilijk een vinger op te leggen is, doordat de figuren op een onverwachte manier worden weergegeven.

Ze herschikt de werkelijkheid en onze zienswijze door de kijker te confronteren met zijn eigen identiteit (de identiteit van de toeschouwer) en de identiteit van de ander (de gedaante die wordt aanschouwd). Ondanks het feit dat deze figuren een beetje groter zijn dan in werkelijkheid, zijn het vooral de dominerende karakters van deze personen en de dikke lagen donkere verf met grove structuur die de toeschouwer zich oncomfortabel kan laten voelen.

Fuseren

Van Haver is geïnteresseerd in de verscheidenheid van mensen en culturen en hoe deze op elkaar reageren in publieke ruimtes. Ze werkt ook samen met andere kunstenaars, musici, hip-hop producenten en dichters om haar werk nog beter tot zijn recht te laten komen. In haar werk fuseren Latijns-Amerikaanse, Afrikaanse en Europese tradities zich met elkaar.

Werk van RaQuel van Haver:
Back To Top