Home » Nieuws: » 10-01-2021 : Tomás Saraceno door Céline van Westrhenen

Tomás Saraceno door Céline van Westrhenen

10-01-2021
In 2018 bezocht Céline van Westrhenen het moderne kunstmuseum Palais de Tokyo in Parijs. Het gebouw van het museum is al imposant op zich, maar het werd voor haar nog interessanter doordat het museum in het teken stond van de Argentijnse kunstenaar Tomás Saraceno.

On Air

Ik vind het altijd tof als musea hun tentoonstellingsruimtes wijden aan één kunstenaar. Hierdoor krijg je als bezoeker een goed overzicht van de verschillende werken van een maker. In 2018 bezocht ik het moderne kunstmuseum Palais de Tokyo in Parijs. Het gebouw van het museum is al imposant op zich, maar het werd nog interessanter doordat het museum in het teken stond van de Argentijnse kunstenaar Tomás Saraceno. Bij deze tentoonstelling, genaamd On Air, had Saraceno zelf de vrijheid om het samen te stellen en dit leverde een inspirerend museumbezoek op.

 

Aerocene

In deze tentoonstelling bevond ik mij in de wereld van Saraceno en zijn gevarieerde werken. Saraceno weet kunst met verschillende disciplines te combineren, onder andere met biologie, klimaat, bouwkunde en muziek. Dit is terug te leiden naar Saraceno’s diverse achtergrond in onder meer architectuur, wetenschap en techniek. Zijn werk verhoudt zich tot actuele vraagstukken en dat maakt zijn werk zeer relevant. Een van zijn projecten die zich bezighoudt met klimaatvraagstukken is “Aerocene”. Het werk “Aerocene” bestaat uit driehoekige zwarte ballonnen ontworpen door Saraceno die werken op zonne-energie. Met dit werk probeert Saraceno te onderzoeken of het mogelijk is voor mensen om te vliegen zonder het gebruik van fossiele brandstoffen. Kijk voor nog meer informatie op https://aerocene.org/

 

Algor(h)i(y)thms

Een ander interessant werk is de installatie “Algor(h)i(y)thms” dat zich in de grootste ruimte van het museum bevond. Door de ruimte waren webben van snaren gespannen die door aanraking geluid produceerden. Als bezoeker had je de mogelijkheid om in de installatie rond te dwalen en de snaren aan te raken. Het was bijzonder om tussen al die snaren rond te lopen en zelf het geluid te creëren. Saraceno’s fascinatie voor webben komt tevens terug in het werk “Web of at-tentsion”, waarbij spinnenwebben de kunst vormden.


De tentoonstelling, samengesteld door Saraceno zelf, was niet alleen mooi maar ook informatief. Saraceno is een kunstenaar met een interessante kijk op de wereld en een die met zijn werk grenzen probeert te verleggen.


Céline van Westrhenen is galeriemedewerker van Galerie Pouloeuff





Schrijf je in voor onze nieuwsbrief