Home » Pouloeuff Publieks Award » april 2017

Pouloeuff Publieks Award april 2017

Anja Radakovic is de winnares van de Pouloeuff Publieks Award april 2017. Zij haalde 298 van de 743 stemmen binnen. Hiermee heeft zij de stimuleringsprijs van € 500,-- gewonnen. Bekijk de rest van de uitslag en ook wie de winnaar is van de dinercheque van € 100,--
De winnaar van de dinercheque is Robert Roest. Hij gaf het volgende commentaar op het werk van Thomas Sadée: Lekker rauw en fris werk, gemaakt met een punkmentaliteit!
WINNAAR!
Werk 4
298
stemmen

It Was A Matter Of Hunting, Dear
Anja Radakovic

It Was A Matter Of Hunting, Dear

Voor Anja Radakovic is werk maken het abstraheren van haar mens-zijn; het verbeelden van gedachtes, gevoelens, herinneringen, (levens)vragen en intuïtie op een kwetsbare manier. Dit laat zij terugkomen in de wereld in vormen, materialen, kleuren en composities. Vervolgens koppelt Radakovic haar werk aan zinnen uit liedjes, films en boeken of aan zinnen die zij ergens gehoord heeft of zelf bedacht heeft. Titels zijn dan ook meer dan titels voor haar; het zijn werken op zich. Als zij ze kan relateren dan worden de zinnen bewaard en gekoesterd. Radakovic streeft naar een vrijheid in haar werk en wil open staan voor alle gedachtes, dromen en mogelijkheden.

Materiaal: giethars
Werk 1
174
stemmen

Fotografie
Emma Smids

Fotografie

Herinneringen fascineren en lijken op dromen: een onbewuste stroom van sferen, beelden en voorstellingen. Heden en verleden zijn verbonden met elkaar. Iedere herinnering vloeit over in een andere herinnering. We dragen ze met ons mee, maar geven hun geheimen nooit prijs. Emma Smids laat dit zien in haar fotografische dubbeldrukken. Het toeval krijgt veel ruimte, want herinneringen ontstaan niet opzettelijk. Het werk van Smids krijgt geleidelijk gelaagdheid en wint aan betekenissen die niet vastliggen. De kijker dwaalt in landschappen van herinneringen, een assemblage van brokstukken. Wij veranderen, dus herinneringen veranderen ook. Hierdoor bekruipt ons soms het gevoel dat het verleden niet bestaat. Het werk is als een persoonlijk dagboek, waar je telkens met verwondering in kijkt.

Formaat: 50 x 70
Materiaal: barietpapier, dibond
Werk 2
36
stemmen

Labile
Kevin Bauer

Labile

Dit object van Kevin Bauer ligt op de grens van sculptuur en gebruiksvoorwerp. Door de losse onderdelen zijn de afmetingen van Labile variabel. Zwaartekracht schijnt binnen dit geheel niet aan de orde te zijn. Het werk lijkt een eigenaardige weerspiegeling van een hoekmeubel of opbergkast. Zelfs de titel is gebaseerd op hoe woonwinkels hun producten een liefkozende naam geven. Alleen klinkt Labile niet direct rooskleurig. Omdat het werk op slechts 1 poot balanceert is het volkomen onbruikbaar als een dergelijk object en wordt het steeds meer een persiflage van dat waar wij vertrouwd mee zijn. Het resulteert in een werk met zowel een humoristische als kritische noot.

Formaat: variabel
Materiaal: ijzer, Haags iepen, verf, plastic
Werk 3
235
stemmen

Redefining Violence
Thomas Sadee

Redefining Violence

Tijdens zijn onderzoek stuitte Thomas Sadée op de catastrofe die de zwarte dood in 1346 in Europa veroorzaakte. De ene stad na de andere viel ten prooi aan de pest. Nog nooit zijn er zoveel doden gevallen in zo’n korte tijd. De Europese bevolking ging hier verschillend mee om. Sommigen werden fanatiek in het geloof of men zocht het in een meer hedonistische uitlaat. De epidemie betekende een reflectie op leven, dood, geloof en moraal. Zo ontstonden nieuwe manieren van denken. De renaissance is hier uit voortgekomen. De pest inspireerde eveneens tot nieuwe thema’s in de kunst zoals de Dance du macabre. Dit schilderij van Sadée is een bewerking van Noordelijke Renaissance prenten van dit thema en speelt tegelijkertijd in op de chaos in de huidige samenleving.

Formaat: 180 x 145
Materiaal: acryl en textiel op canvas



Schrijf je in voor onze nieuwsbrief