Home » Nieuws en media » Oproep aan kunstenaars voor masterclass:Keep an Eye Spacemakers #2

Oproep aan kunstenaars voor masterclass:Keep an Eye Spacemakers #2

01-05-2019
Na de eerste succesvolle masterclass vorig jaar, wordt er opnieuw een Keep an Eye Spacemakers masterclass aangeboden door Galerie Pouloeuff en de Keep an Eye Foundation, deze keer onder begeleiding van de gerenommeerde kunstenares Marjolijn de Wit. Tijdens deze masterclass wordt haar ervaring en expertise gekoppeld aan vijf gemotiveerde jonge beeldend kunstenaars. Wil je je artistieke grenzen verkennen en verleggen, meld je dan vóór 31 mei aan voor dit unieke project!

Masterclass en open atelier

Het uitgangspunt van de masterclass is het stimuleren van nieuwe ontwikkelingen in je werk en om uit de comfortzone van je eigen artistieke praktijk te stappen, nieuwe mogelijkheden te ontdekken en de grenzen van je eigen creativiteit en discipline te verleggen. Verdieping en onderzoek staan hierbij centraal. In de wekelijkse werkbesprekingen onder leiding van Marjolijn worden de werkwijzen en kwaliteiten van jou en de andere deelnemende kunstenaars onderzocht. In een inspirerende kruisbestuiving van ideeën wordt er gekeken naar de ontwikkelingen in je werk en naar nieuwe mogelijkheden. Tijdens de werkperiode wordt ook gekeken naar hoe je werk zich tot de werken van de andere kunstenaars kan verhouden. Op wat voor manier zouden ze elkaar kunnen versterken? Wellicht ontstaat er zo een verrassende gemeeschappelijke expressie.

In Galerie Poeuloeuff

Er wordt gewerkt op locatie in Galerie Pouloeuff. Tijdens deze periode is Pouloeuff dus zowel een open atelierruimte als galerie. Op deze manier geeft de masterclass ook de gelegenheid om je werk op een nieuwe manier onder de aandacht van het publiek te brengen.

Over de vorige editie
De eerst editie van Keep an Eye Spacemakers was een enerverend evenement. Vorig jaar werden de jonge kunstenaars begeleid door beeldend kunstenaar Tanja Smeets. Het artistieke proces tijdens deze eerste Spacemakers editie werd op camera vastgelegd. Bekijk hier de video's

 

 

Marjolijn de Wit: De beuk erin. (foto: Wil Groenhuijsen)

Praktisch

De masterclass is bedoeld voor jonge kunstenaars (max. 35 jaar oud), die ten minste twee jaar zijn afgestudeerd.

Werkperiode: 26 augustus - 23 september

De werkperiode is een maand en gaat daarna over in een expositie. De werkperiode start op maandag 26 augustus. De werkbesprekingen met Marjolijn de Wit zullen plaatsvinden op maandag 26 augustus, 2, 9, 16 en 23 september, van 10.30 tot 17.00 uur.
Maandag 23 september gaat de werkperiode over in de expositie. Deze opent officieel op zondag 29 september om 15.00 uur en duurt tot 3 november.

Wat wordt er van je gevraagd?

Van de kunstenaars wordt gevraagd om zoveel mogelijk tijd vrij te maken in deze periode. Omdat er telkens maar een week tussen de werkbesprekingen zit, zullen zij veel tijd nodig hebben voor nieuw onderzoek en nieuw werk. De kunstenaars krijgen daarom de mogelijkheid om van de galerie een werkresidentie te maken. Zij kunnen gratis blijven overnachten in de galerie. Uiteindelijk wordt er gewerkt naar een expositie waarin werk in relatie tot de ruimte van de galerie centraal zal staan.

Deelname gratis

Voor deelname aan de masterclass wordt geen inschrijfgeld gevraagd. Reiskosten en materialen moeten wel zelf worden betaald.

 

 

Marjolijn de Wit: De beuk erin. (foto: Wil Groenhuijsen)

Aanmelden?

Ben je geïnteresseerd en wil je je aanmelden? Stuur dan vóór 31 mei je cv, website en motivatiebrief met waarom deze masterclass voor jou belangrijk kan zijn, naar:

pouloeuff@spinenweb.nl


Op 1 juni zal er een selectie worden gemaakt van vijf kunstenaars, die zowel in hun conceptuele benadering, als in techniek en materiaalgebruik, uiteenlopend werk maken. Vanzelfsprekend krijg je z.s.m. te horen of je mee kunt doen.

 

Over Marjolijn de Wit

In haar keramische fotografische collages, installaties en schilderijen onderzoekt Marjolijn de Wit ideeën over toekomstige archeologie, de interpretatie van geschiedenis en onze relatie met de natuur en de gebouwde omgeving. De keramische onderdelen in haar werk verwijzen naar hedendaagse gebruiksvoorwerpen en architectuur, maar roepen ook het oude en historische op.  Niets is wat het lijkt. Het gebruikte materiaal lijkt zacht maar blijkt hard, het lijkt plastic of papier maar blijkt steen. In het schilderen gebruikt ze vaak trompe d’huile achtige methoden. In de collages en installaties vervult keramiek deze rol. Door alleen stukken van een geheel te tonen plaatst De Wit zich tussen archeoloog en een visuele bedrieger in. Om zo niet alleen haar interpretatie van geschiedenis te laten zien, maar ook te bevragen hoe anderen uiteindelijk die van ons vertalen. 

Marjolijn de Wit woont en werkt in Utrecht. Zij wordt vertegenwoordigd door Asya Geisberg Gallery in New York, Houg Gallery in Parijs, en Otto Zoo Gallery in Milaan. Haar werken zijn onder meer gepresenteerd in Torrance Art Museum, Los Angeles, Weserburg Museum of Modern Art, Duitsland en CODA Museum Apeldoorn, De Pont Museum, Tilburg, Gemeentemuseum, Den Haag, en het Van Bommel Van Dam Museum in Venlo. In 2007 ontving zij de Koninklijke Prijs voor de schilderkunst en in 2013 de PULSE Prize.

Kijk voor een indruk van haar werk op www.marjolijndewit.nl

 

Marjolein de Wit in haar atelier




Schrijf je in voor onze nieuwsbrief